دبیرخانه کشوری پوشاک وطراحی ودوخت

این سایت جهت اطلاع رسانی وتبادل با سرگروههای رشته پوشاک وطراحی ودوخت راه اندازی شده است.

۱۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۹
اسفند

زیباترین کارت پستال های تبریک سال نو

  • صفورا محمدزاده
۲۶
اسفند

باسلام وآرزوی  توفیق 


 سرگروه رشته پوشاک شاخه کاردانش استان کردستان خانم ژاله بولینی به همراه هنر

جویان خوش ذوقخود سال نو را به همه همکاران گروه پوشاک وطراحی ودوخت وکلیه 

 هنرجویان   رشته پوشاک وطراحی ودوخت به روشی متفاوت ویژه رشته خودمان تبریک

 گفته اند لطفا کلیک فرمایید.

                                                            

                                                              دریافت

                                 با تشکر از سرگروه محترم خانم ژاله بولینی وهنرحویان عزیز هنرستان کیمیا

  • صفورا محمدزاده
۲۲
اسفند


روش های نوین تدریس

مقدمه

:تعریف روش

:به :روش ، شیوه « آریانپور » و فرهنگ انگلیسی به فارسی « معین » به کار می رود ، وواژه ی متد در فرهنگ فارسی « متد » روش در مقابل واژه ی لاتینی »را روش گویند

.روش تدریس نیز عبارت از راه منظم ،با قاعده و منطقی برای « راه انجام دادن هر کاری » ،راه ،طریقه ، طرز ، اسلوب معنی شده است . به طور کلی ارائه درس می باشد

.

تقسیم بندی روش تدریس

:(1370 ، صفوی ، ص 239 » 1 روشهای تاریخی 2 روشهای نوین

اصطلاح تدریس ،اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر می رسد ،اکثر معلمان و مجریان برنامه های درسی با معنی و ماهیت درست آن

»آشنایی دارند

. برداشتهای مختلف معلمان از مفهوم تدریس می تواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوه ی کار کردن با آنها تأثیرمثبت یا منفی بر جای گذارد

. برداشت چند گانه از مفهوم تدریس می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ؛از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان ازدیدگاههای مختلف تربیتی است

. گاهی آشفتگی و اغتشاش در درک مفاهیم تربیتی به حدی است که بسیاری از کارشناسان ، معلمان و دانشجویان این رشته مفاهیمیچون پرورش ، آموزش ،تدریس و حرفه آموزی را یکی تصور می کنند وبه جای هم به کار می برند . این مفاهیم اگر چه ممکن است در برخی جهات وجوه مشترک ودر هم تنیده داشته باشند ، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند

.جریانی است منظم و مستمر که هدف آن هدایت رشد جسمانی ، شناختی ، اخلاقی و اجتماعی یا به طور کلی رشد همه جانبه شخصیت » پرورش یا تربیت28 ) . بر اساس ، سیف ، 1379 ) « دانش آموزان در جهت کسب و درک معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا شدن استعداد آنان استچنین تعریفی پرورش یک نظام است ، نظامی که کارکرد اساسی اش شکوفا کردن استعداد و تربیت شهروندانی است که هنجارهای مورد پذیرش جامعه راکسب کنندو متعهد به ارزشهای آن باشند . حتی بسیاری از صاحب نظران تربیتی کارکردی فراتر از کارکرد ذکر شده برای پرورش قائلند و معتقدند که القای ارزشها و سنتها واخلاقیات پذیرفته شده جامعه به افراد یکی از قدیمی ترین دیدگاه پرورشی است ، به جای چنین کارکردی ،نظام تربیتی باید رشد مهارتهای شناختی از قبیل تفکرانتقادی ، تحلیل ارزشها و مهارتهای گروهی را در کانون کارکردهای خود قرار دهد تا زمینه ی مردم سالاری در جامعه فراهم شود . (میلر ، 1983 ) گروهی دیگر نیز(

بر این باورند که نظام تربیتی باید عامل تغییر و تحول اجتماعی باشد . (فریره ، 1972

را با مفاهیمی چون آموزش ،تدریس و یا حرفه آموزی یکی

« پرورش » تحلیل مفاهیم و کارکردهای ذکر شده نشان می دهد که به هیچ وجه نمی توان مفهوم دانست

.پرورش مفومی کلی است که می تواند سایر مفاهیم را در درون خود جای دهد .

مفهوم آموزش برخلاف پرورش یک نظام نیست ، بلکه آموزش فعالیتی است هدفدار واز پیش طراحی شده ،که هدفش فراهم کردن فرصتها و موقعیت هاییاست امر یادگیری را در درون یک نظام پرورشی تسهیل کند و سرعت بخشد

.بنابراین آموزش وسیله ای است برای پرورش ، نه خود پرورش .آموزش یک فعالیت مشخص و دقیق طراحی شده است ؛پس هدفهای آن دقیق تر و مشخصتر و زودرستر از هدفهای پرورشی است

.آموزش ممکن است با حضور معلم ویا بدون حضورمعلم از طریق فیلم ،رادیو ،تلویزیون و سایر رسانه ها صورت گیرد

.مفهوم تدریس به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق می افتد اطلاق می شود

. تدریس بخشی از آموزش است وهمچون آموزش یک سلسله فعالیت های منظم ، هدفدار واز پیش تعیین شده را در بر می گیرد و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از سوی معلم است . به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که به وسیله ی رسانه ها و بدون حضور و تعامل معلم با دانش آموزان صورت می گیرد به هیچ وجه تدریس گفته نمی شود. بنابر این آموزش معنایی عامتر از تدریس دارد

. به عبارت دیگر می توان گفت هر تدریسی آموزش است ،ولی هر آموزشی ممکن است تدریس نباشد . چهار ویژگی خاص در

تعریف تدریس وجود دارد که عبارتند از

:الف ) وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان ب) فعالیت بر اساس اهداف معین واز پیش تعیین شده ج ) طراحی منظم با توجه به موقعیت و امکانات (1382 ، شعبانی ،ص 9 ) « . د) ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری

تعریف تدریس

:

تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد ، بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم ،برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد

. تدریس مفاهیم »

میرزا

) «. مختلف مانند نگرشها ، گرایشها ،باورها ، عادتها و شیوه های رفتار وبه طور کلی انواع تغییراتی راکه می خواهیم در شاگردان ایجاد کنیم، دربر می گیرد(1383 ، محمدی ،ص 17

٢

روش های نوین تدریس

روش کنفرانس

( گرد هم آیی )

این روش با روش سخنرانی تفاوت دارد زیرا در روش سخنرانی، معلم مسئول دادن اطلاعات به دانش آموزان است

. در حالیکه در این روش »اطلاعات توسط دانش آموزان جمع آوری و ارائه می گردد. این روش می تواند مشخص کند که دانش آموزان تا چه اندازه می دانند. این روش یک موقعیت فعال برای یادگیری به وجود می آورد

. نقش معلم در کنفرانس صرفاً هدایت و اداره کردن جلسه و جلوگیری از مباحثاتی است که منجر بهانحراف از موضوع کنفرانس و روال منطقی آن شود. این روش برای کلیه دروس وسنین مختلف کاربرددارد.

روش شاگرد استادی

قدمت این روش به زمانی که انسان مسئولیت آ موزش دهی انسانهای دیگر را چه از طریق غیررسمی و چه از طریق رسمی به عهده گرفت ،می رسد

و قدمت آن به صدر اسلام برمی گردد مسجد نخستین موسسه ای بود که چنین سیستمی را برای تعلیم و تربیت مسلمانها به کار برده است . ازروشهای تعلیمی که در روش شاگرد استادی حائز اهمیت است , روش حلقه یا مجلس است, که پیامبر عظیم الشان اسلام از این روش به مردم آنزمان آموزش می داد. همه افراد در کودکی دوست دارند نقشی غیر از نقش واقعی خود بازی کنند , روش شاگرد استادی به این نقش خیالی, جامه عمل می پوشاند

. در این روش به دانش آموزان اجازه داده می شود که نقش معلم را ایفا کنند. هدف اساسی این روش آن است که شاگرد , معلم گردد و از این طریق تجارب تازه و ارزشمندی به دست آورد

.در این روش ,در صورت فقدان معلمان متخصص , تعداد زیادی از دانش آموزانمهارت خاص را آموخته اند و می توان از آنها استفاده کرد

.روش چند حسی

( مختلط )

ستفاده از این روش مستلزم به کار گرفتن همه حواس است و جریان یادگیری از طریق تمام حواس صورت می گیرد

. از طریق کار بست این روش می توان , مطالب و مهارتها را درک کرد , ارتباط موثرتری برقرار کرد , مهارتها و مطالب را از یک موقعیت به موقعیت دیگر تعمیم داد. در یادگیری روش چند حسی به طور کلی از همه حواس استفاده می شود

, به بیان دیگر ,یادگیری بصری که 75 % از مجموع یاد گیری ما از طریق دیدن است ,

یادگیری سمعی که

13 % از مجموع یادگیری ما از طریق شنیدن است , لمس کردن , که 6% از مجموع یادگیری ما از طریق لمس کردن است ,

چشیدن که

3% از مجموع یادگیری ما از طریق چشیدن است و بوییدن که 3% از مجموع یادگیری از طریق بوییدن است.

روش حل مسئله

این روش یکی از روشهای فعال تدریس است

. اگر نظام آموزشی بخواهد توانایی حل مسئله را به دانش آموزان یاددهد, (البته مسئله به معنی مشکل و معضل نیست

, به بیان دیگر مسئله موضوعی نیست که برای ما مشکل ایجاد کند, بلکه رسیدن به هدف در هر اقدامی, به نوعی حل مسئله است ,

(

خورشیدی , غندالی , موفق, 1378 ) در این روش آموزش در بستر پژوهش انجام می شود و منجر به یادگیری اصیل و عمیق و پایدار در دانشآموزان می شود

. در این روش ابتدا معلم باید مسئله را مشخص, سپس به جمع آوری اطلاعات توسط دانش آموزان پرداخته شود, و بعد از جمع آوری اطلاعات بر اساس اطلاعات جمع آوری شده دانش آموزان فرضیه سازی و در نهایت فرضیه ها را ازمون و نتیجه گیری شود

. اگر روش حل مسئله درست انجام شود می تواند منجر به بارش یا طوفان فکری گردد. یعنی اگر معلم روش تدریس حل مسئله را به درستی انجام دهد , دانش آموزان می کوشند تا برای حل مسئله با استفاده از تمام افکار و اندیشه هایی که دارند, در کلاس راه حلی بیابندو آن را ارائه دهند. به بیان دیگر اگرمعلم در روش تدریس حل مسئله به درستی عمل کند, منجر به روش تدریس بارش مغزی نیز می شود. به طور کلی اگر نظام آموزش و پروشبخواهد در جهت تقویت زمینه های بالقوه خلاقیت نقش مهمی ایفا کند همانا بست روشهای تدریس حل مسئله و بارش فکری در کلاس درس توسطمعلمان است

.روش پروژه ای

روش تدریس پروژه ای به دانش آموزان امکان می دهد تا قدرت مدیریت

, برنامه ریزی و خود کنترلی را در خودشان ارتقاء بخشند. در این روش دانش آموزان می توانند با توجه به علاقه ی خود موضوعی انتخاب و به طور فعالانه در به نتیجه رساندن آن موضوع شرکت نمایند

. براین اساس در این روش دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه به طور منظم و مرحله ای کاری را درس انجام دهند و این روش باعث تقویت اعتماد به نفس دردانش آموزان می شود زیرا بین آنها و معلم رابطه صحیح آموزشی بر قرار است و در نهایت این روش باعث تقویت همکاری, احساس مسئولیت ,انضباط کاری صبر و تحمل در انجام امور و تحمل عقاید دیگران و مهارتهای اساسی پژوهش در دانش آموزان می شود

.شیوه سخنرانی

معلم به طور شفاهی اطلاعات و مفاهیم را

, در عرض مدتی که ممکن است از چند دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد, در کلاس ارائه می دهد .

٣

در سخنرانی می توان معلم را با عنوان پیام دهنده و دانش آموز را به عنوان پیام گیرنده تصور کرد

. از این نظر سخنرانی شیوه ای است یک سویه,برای انتقال اطلاعات, که معمولاً فراگیر در آن نقش غیر فعالی دارد. محتوای سخنرانی را معلم قبل از ورود به کلاس تعیین می کند.

شیوه بازگویی

بازگویی شیوه ای است که معلم بکار می برد تا فرگیر را در بیاد سپردن اشعار

, قواعد, فرمولها, تعاریف و اصطلاحات تشو یق کند . در بازگویی معمولاً معلم از دانش آموز انتظار دارد که موضوع بیاد سپرد را کلمه به کلمه بیان کند. شیوه بازگویی مطالب, با آنکه اغلب در کلاسها مورد استفاده قرار می گیرد

, ولی متاسفانه ضرورتاً دلالت بر تحقق یادگیری نمی کند. کاربرد این شیوه تنها نشان می دهد که دانش آموز مطالب مورد نظر را بیادسپرده است . گاهی هدف معلم اساساً این است که دانش آموز موضوعی را بخاطر بسپارد تا برای درک مفهوم خاصی از آن را بکار برد , در اینروش صورت بکار گرفتن این شیوه ممکن است مفید باشد

.شیوه پرسش و پاسخ

شیوه پرسش و پاسخ شیوه ای است

که معلم به وسیله آن فراگیر را به تفکر در باره مفهومی جدید یا بیان مطالبی فرا گرفته شده نشویق می کند.

معلم

, وقتی که می خواهد مفهوم دقیقی را در کلاس مطرح نماید یا توجه فراگیران را به موضوعی جلب کند شیوه پرسش و پاسخ را به کار می بردو نیز بدین وسیله فراگیر را تشویق می کند تا اطلاع خود را درباره موضوعی بیان کند ممکن است برای مرور کردن مطالبی که قبلاً تدریس شده اندمفید باشد, یا وسیله خوبی برای ارزشیابی میزان درک فراگیر از مفهوم مورد نظر باشد.

شیوه تمرینی

معلم معمولاً بوسیله تمرین

, فراگیر را به تکرار مطلب یا کاربرد آن تشویق می کند تا فراگیر در موضوع مورد نظر تبحر لازم را کسب کند. مثلاً معلمانگلیسی از فراگیر می خواهد که با تکرار شفاهی اصطلاحات, تلفظ صحیح آنها را فراگیرد, یا بعد از یافتن طرز ساختن جملات شرطی , پنج جمله شرطی بسازد . ممکن است معلم ریاضی , پس از درس دادن مفهوم مشتق و طرز مشتق گیری از توابع, از دانش آموزان بخواهد که ده مسئله دررابطه با این موضوع حل کنند

. در تمام موارد بالا معلم, با استفاده از شیوه تمرینی, دانش آموزان را به تکرار یا کاربرد مفاهیم مورد نظر تشویق میکند

شیوه بحثی

در شیوه بحثی

, دانش آموزان فعالانه در یادگیری شرکت می کنند و مفهوم مورد نظر را از یکدیگر می آموزند. در این شیوه معلم را می توان به عنوان محرک, شروع کننده بحث و راهنما تصور کرد. معلم طوری سوال یا مسئله را مطرح می کند که دانش آموزان را به پاسخگویی یا حل مسئله تشویق کند. این شیوه در دو مورد زیر, کاربرد خاصی دارد:

-1

موقعی که معلم می خواهد مفهوم جدیدی را به فراگیران بیاموزد ( مانند موقعیت بالا )و انتظار دارد که همه آنها مفهوم را به شکلیواحد در یابند در این صورت معلم سعی می کند که بحث را به جهتی بکشاند که شکل صحیح مفهوم از آن نتیجه گیری شود

.-2 هدف معلم این است که ذهن دانش آموز را به تکاپو وجستجو وادارد. در این صورت معلم مسئله ای را عنوان می کند که تا دانش

آموزان راه حل آن را پیشنهاد کنند

. در این موقعیت معلم سعی می کند که موضوع بحث را به دلخواه خود کنترل نکند, تا راه حلی را که

خود در نظر دارد به کلاس تحمیل نکرده باشد

.شیوه نمایشی

در این شیوه معلم معمولاً

, برای فهماندن مطلبی خاص به فرا گیران, از وسایل و اشیاء گوناگون استفاده می کند. در صورتی که معلم نتواند برای فهماندن مطلب درسی آزمایش انجام دهد , شیوه نمایشی می تواند شیوه خوبی برای روشن تر کردن مفهوم برای فراگیران باشد.

شیوه آزمایشی

( روش اجرا کردن یا یادگیری بوسیله عمل )آزمایش فعالیتی است که در جریان آن فراگیران با به کار بردن وسایل و مواد بخصوصی در باره مفهومی خاص عملاً تجربه کسب می کنند .آزمایش معمولاً در آزمایشگاه انجام میگیرد, اما نداشتن آزمایشگاه مجهز یا وسایل مناسب در مدرسه نباید دلیلی برای انجام ندادن آزمایش درکلاس وسایل بسیار ساده ای لازم است که معلم و حتی دانش آموز می تواند به آسانی آنها را تهیه کند

. آزمایش, گاهی به منظور آشنا کردن دانش آموزان با جنبه های عملی یک مفهوم, مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکار معلم دستور عمل انجام آزمایش را در اختیار فراگیران می گذارد وانتظار دارد که دانش آموزان با استفاده از دستور کار سرانجام به نتیجه یکسانی برسند. در موارد دیگر آزمایش به منظور فراهم آوردن محیطی مناسب برای حل مسئله تلقی می شود

. در اینصورت معلم جهت کلی فعالیت را مشخص می کند و فراگیران را بر آن می دارد تا در اجرای آزمایش به طور مستقل تصمیم گیری و نتیجه گیری کنند. آزمایش برای تدریس مفاهیم علوم تجربی به ویژه فیزیک, بسیار لازم است و بدون آن دانش آموزنمی تواند مفاهیم مورد نظر را به درستی فراگیرد

.شیوه گردش علمی

گردش علمی به دانش آموزان امکان می دهد که از طریق مشاهده طبیعت

, وقایع, فعالیت ها, اشیاء و مردم تجزیه علمی بدست آورد. در گردش علمیدانش آموزان با مشاهده واقعیتها می توانند مفاهیمی را که در در کلاس مورد بحث قرار می گیرد, بهتر در ذهن خود بپرورانند و معلم می تواند بااستفاده از این شیوه کنجکاوی فراگیران را درباره موضوعی خاص بر انگیزد. در بعضی موارد, می توان از گردش علمی برای جمع آوری اطلاعات لازم برای انجام گرفتن آزمایش , یا یک پروژه, بهره گرفت. مثلاً اگر هدف درس( شناختن کانیهای دارای ارزش اقتصادی ) باشد می توان دانش آموزان را به چند معدن برد تا کانیهای مختلف را جمع آوری کنند و آنها را در کلاس , بعد از آزمایشهای لازم, بشناسند.

استفاده از منابع دیداری و شنیداری

استفاده از منابع دیداری و شنیداری در تدریس را در حقیقت نمی توان شیوه مستقل و مجزا دانست

. معلم در هر گونه تدریسی میث تواند از وسایل دیداری و شنیداری کمک بگیرد . گاهی از طریق روشن کردن منظور درس به وسیله مثال و تکرار.-2 ارائه مطالب , یا وظیفه مورد نظر برای دانش آموزان با یک نظم منطقی.-3 تحکیم سازمان شناخت از طریق یادگیری فعال و توافق مجدد و یک نظم منطقی. 4-تحکیم سازمان شناخت از طریق یادگیری فعال و توافق مجدد و یکپارچه. الگوی یادسپاری این الگو باعث تاکید بر پردازش اطلاعات, افزایش یادسپاری و درونی کردن اطلاعات در دانش آموزان می شود . معلم و شاگردان بصورت یک گروه برای دادن مطالب جدیدجهت یادسپاری تلاش می کنند.این الگو نیاز به عکس, وسایل مجسم , فیلم و سایر مطالب دیداری و شنیداری دارد. معلم شاگردان را در تعیین موضوعها, جهتها و تصویرهای کلیدی یاری می کند.این الگو دانش آموزان را در تسلط بر حقایق و افکار سیستمی برای یادسپاری تقویت قدرت ذهنی و افزایش یادسپاری کمک و در تمام مراحل و سنین کاربرد دارد.

مراحل تدریس این الگو عبارت است از

-1 توجه به مطالبی که باید یادسپاری شوند. از طریق خط کشیدن زیر آنها و ... -2 ایجاد ارتباط از طریق فنون کلمه کلیدی و کلمه جایگزین -3 بسط تصاویر -4 تمرین و یاد آوری به منظور آموخته شدن کامل الگوی رشد عقلی این الگو باعث سازگاری و متناسب نمودن آموزش با مراحل رشد فراگیران میشود. در این الگو کاوشگری در جوی اجتماعی و عقلی آزاد همراه است. معلم باید جو تسهیل کننده ای ایجاد تا شاگرد احساس خود را آزادانه بیان کند. این الگو منجر به تقویت جنبه های انتخابی رشد شناختی و جنبه های عاطفی و اجتماعی در دانش آموزان می شود.مراحل تدریس الگو عبارتند از:

-1

به وجود آوردن موقعیتی که مطابق رشد دانش آموز باشد.

-2

کاوشگری از طریق دریافت پاسخهای دانش آموزان.

-3

انتقال از طریق بررسی استدلال دانش آموزان.

الگوی کاوشگری علمی

این الگو باعث آموزش علمی به سبکهای مشخص و آموزش مفاهیم بنیادی در دانش آموزان می گردد

. رسالت معلم در این الگو پرورش کاوشگری

,

ایجاد جوی توام با همکاری و داشتن انعطاف است. این الگو منجر به دانش علمی تعهد به کاوشگری علمی, ژرف اندیشی و روح مهارت همکاری در

دانش آموزان می شود

. مراحل این الگو عبارتند از:

-1

فراهم آوردن زمینه جسنجو برای دانش آموزان .

-2

تعیین مسئله از سوی دانش آموزان .

-3

مشخص کردن مسئله در هر جستجو توسط دانش آموزان .

-4

دانش آموزان حدس در خصوص راههای توضیح مشکل می پردازند.

الگوی تدریس غیر مستقیم

این الگو باعث مشارکت فراگیران در یادگیری شده و به آنها یاد می دهد که چگونه خود را به فراگیری مطالب پرداخته و مسائل را حل نمایند. معلم نقش هادی, راهنما و تسهیل کننده را دارد و دانش آموز آغاز کننده به نحوی که معلم به دانش آموزان کمک می کند تا مسائل را تعریف و برای حل موفقیت آمیز آنها اقدام نمایند. همچنین معلم بایستی مکانی آرام توام با جو مثبت و اطلاعات مورد نیاز برای دانش آموزان فراهم نماید . این الگو دانش آموزان را قادر به افزایش آگاهی فردی, رشد خود, هدفهای اجتماعی و تحصیلی متنوع می نماید. مراحل تدریس این الگو عبارتند از:

-1 تعریف موقعیت توسط فراگیر به نحوی که معلم ابراز احساسات را ترغیبمی کند.

-2 کشف مشکل بوسیله دانش آموزان .

-3 رشد بینش توسط بحث دانش آموزان در باره مسئله و حمایت معلم از آنها.

-4

برنامه ریزی و تصمیم گیری توسط دانش آموزان .

-5

یکپارچگی از طریق توسعه بینش دانش آموزان در خصوص مسئله و حمایت معلم از آنها. الگوی بدایع پردازی ( افزایش تفکر خلاق )

هدف این الگو افزایش تفکر خلاق و مشکل گشایی در مواقع خاص

, بر هم زدن سنتهای متداول و گسترش افقهای فردی و اجتماعی در دانش آموزان است. معلم سوالاتی از دانش آموزان می نماید, ولی پاسخ دانش آموزان کاملاً باز است و معلم بایستی کمک کند تا شاگردان تفکر خود را بسط دهند این الگو باعث رشد خلاقیت و نوع آوری , همبستگی گروه و بر هم زدن سنتها در نزد انظار می شود.

مراحل تدریس الگو عبارتنداز

:-1 توصیف وضعیت جدید به کمک معلم

-2

قیاس مستقیم به نحوی که معلم قیاس مستقیم ( مقایسه ساده از دو موجود یا دو مفهوم) را پیشنهاد و از شاگردان می خواهد آنها

را توصیف کنند

.

-3

قیاس شخصی به نحویکه معلم شاگردان را به قیاس مستقیم ( شدن) ترغیب میکند.

-4

مقایسه قیاسها از طریق شاگردان

-5

توضیح تفاوتها به کمک شاگردان

-6

اکتشاف به کمک شاگردان

-7

قیاس زایی، شاگردان مجدد به بیان شباهتها و تفاوتهای قیاس می پردازند.

الگوی آگاهی یابی

اهداف این الگو کمک به دانش آموزان برای توسعه آگاهی از توانایی های خویشتن در تفکر و احساسات گروهی

, مناسب انسانی و ایجاد تصور ذهنی از خود است. معلم باید در این الگو انعطاف پذیر باشد. این الگو منجر به افزایش آگاهی، خود یک پارچگی روابط میان فردی می شود .

مراحل این الگو عبارتند از

:

-1

مشخص کردن تکلیف برای شاگردان از طریق ایجاد محیط امن برای آنها

-2

بحث و تحلیل در خصوص گام اول

الگوی دیدار در کلاس درساین الگو برای کمک به فراگیران در پذیرش مسئولیت رفتار و شرایط اجتماعی است معلم بایستی دارای شخصیتی صمیمی و ماهر در فنون بحث

میان فردی باشد و بیشتر اقدامات کنترل

, ولی با دانش آموزان سهیم است. این الگو باعث استقلال و خود محبت دهی و آزاد اندیشی می شود .

مراحل الگو عبارتند از

-1

استقرار فضایی از پذیرش مشارکت ( تشویق دانش آموزان برای مشارکت و سخن گفتن)

-2

طرح مسئله برای بحث بوسیله دانش آموزان یا معلم و بررسی پیامدهای آن

-3

بررسی قضاوت ارزشی توسط فراگیران در خصوص مسئله

-4

تعیین اقدام دیگر جایگزین از طریق توافق دانش آموزان که کدام مسئله را پیگیری نمایند.

-5

التزام علمی دانش آموزان در برابر جمع

-6 پ

یگیری رفتاری از طریق سنجش رفتارهای جدید ایجاد شده در دانش آموزان .

الگوی پژوهش گروهی

( تفحص گروهی )

این الگو برای کمک به دانش آموزان در تقویت مردم سالاری

, تشریک مساعی و آموزش آنها از طریق همکاری کاوشگرانه در فهم و مسائل

اجتماعی و تحصیلی است در این الگو معلم مانند یک مشاور عمل می کند و بایستی بتواند به درخواستهای دانش آموزان پاسخ دهد و به کمک آنها

نیازمندیهای آموزش را فراهم آورد

. این الگو نیازمند یک جو مثبت برای استدلال و مذاکره می باشد و در همه سنین و سطوح تحص یلی و انجام

کارهای گروهی کاربرد مناسبی دارد

. این الگو در نهایت منجر به کاوشگری منظم , کنترل و پویش موثر گروهی, تقسیم کار, مردم سالاری, تعهد و

٩

تمایل نسبت به کاوشگری و هم کوششی در دانش آموزان می شود

.

الگوی آموزش آزمایشگاهی

این الگو باعث افزایش فهم اجتماعی

, مهارت , توانایی یادگیری و تقویت کار گروهی در دانش آموزان می شود. معلم در این الگو نقش مشاور را ایفا

نموده و دانش آموزان را حمایت می نماید

. در نهایت منجر به تقویت یادگیری و آموزش در بستر پژوهش در آنها می شود . این الگو برای کلیه

دروس به ویژه علوم دقیقه و در تمام دوره های تحصیلی و سنین مختلف کاربرد دارد

.

الگوی کاوشگری علوم اجتماعی

این الگو باعث درک مسائل اجتماعی

, از قبیل مردم شناسی, جامعه شناسی, فرهنگ شناسی , مهارت عقلی , آموختن اطلاعات , تشکیل مفاهیم و

استفاده مناسب از مفاهیم در دانش آموزان می شود

. در این الگو معلم موقعیت کاوشگری را ایجاد و از دانش آموزان می خواهد تا به بررسی و

نتیجه گیری در مورد آن بپردازند

. این الگو در تمام سنین و دوره های تحصیلی به ویژه در درس علوم اجتماعی کاربرد دارد . و در نهایت باعث

تقویت فهم و درک دانش آموزان در خصوص مسائل اجتماعی می شود

.

الگوی یادگیری در حد تسلط آموزش مستقیم

(

نظریه اجتماعی یادگیری )

هدف این الگو ایجاد و تقویت مهارتهای اساسی

, مطالب آموختنی از ساده به مشکل و دادن مطالب درسی به صورت انفرادی به دانش آموزان و

استفاده از تکنولوژی دیداری و شنیداری و دانش آموزان است

. در این الگو معلم حامی دانش آموزان است و به آنها کمک می کند تا مستقل یاد

بگیرند

. این الگو در نهایت دانش آموزان را قادر به تسلط بر محتوای علمی, تقویت انگیزه درس خواندن, توانایی کنترل خود و تقویت عزت نفس می

نماید

. این الگو در همه دوره های آموزشی و سنین مختلف کاربرد دارد.

الگوی آموزش برای رشد مفهوم و مهارت

این الگو معمولاً به دو صورت زیر است

:

-1

الگوی نظریه و عمل:

مانند یک مهارت ریاضی که در آن مهارت با نشان دادن ممارست

, باز خورد و نظارت در هم می آمیزد تا دانش آموز بر آن مهارت تسلط یابد.

-2

شبیه سازی که از توصیف موقعیت های زندگی ایجاد می شود.

مثال

:معلم در درس جغرافیا, کره زمین است و یا از مولاژ استفاده می کند و اندامها و دستگاه های مختلف بدن انسان را نشان می دهد. در این الگو معلم نقش هادی

و راهنما را دارد و بایستی یادگیری با تشکیل شرکت سهامی فکر بین دانش آموزان و معلم انجام گیرد این الگو در همه سنین و سطوح تحصیلی کاربرد دارد و در

نهایت باعث افزایش مفاهیم و مهارتهای آگاهی درباره سیستمهای اجتماعی

, همدردی , آگاهی از تنش تغییر و احساس اثر بخشی در دانش آموزان می

( 1383

، محمدی ، ص 49 )«. شود

منابع

:

1

سنگری،محمد رضاو...، 1383 ،طراحی آموزشی فارسی اول دبستان (بخوانیم و بنویسیم)،تهران ، انتشارات مدرسه .

2

شعبانی ،حسن ، 1385 ، مهارتهای آموزشی روشها و فنون تدریس ، تهران ، سمت .

3

صفوی ،امان الله ، 1370 ، کلیات روشها و فنون تدریس ، تهران ، نشر معاصر .

4

میرزا محمدی ، محمد حسن ، 1383 ، کتاب ارشد ، تهران ، پوران پژوهش
  • صفورا محمدزاده
۱۹
اسفند


قابل توجه رؤسای محترم ادارات فنی و حرفه ای و کاردانشچرخ های خیاطی غیر صنعتی موجود در هنرستان ها از سوی شرکت کاچیران تعمیر و راه اندازی می شوند.

پیرو مذاکرات انجام شده بین دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و شرکت کاچیران ( تولید کننده چرخهای خیاطی غیر صنعتی در ایران) مقرر شد چرخ های خیاطی غیر صنعتی موجود در هنرستان ها از سوی شرکت کاچیران تعمیر و راه اندازی شوند.

خواهشمند است آمار هنرستان های مجری رشته طراحی و دوخت به همراه تعداد چرخ های خیاطی را با ذکر نام و نوع کاربری در فهرستی به ایمیل آدرس دفترtve@medu.ir ارسال فرمایید.

 
 
 
 
  • صفورا محمدزاده
۱۹
اسفند


هامون صباغی رئیس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش خبر داد :مرحله عملی مسابقات علمی و عملی و علمی کاربردی هنرستان ها با شرکت بیش از 400 هنرجوی برگزیده مرحله تئوری و با هدف ارزیابی مهارت های کارگاهی و عملی برگزار شد .مرحله عملی مسابقات هنرستانی ،با داوری مهارت های کارگاهی بین برگزیدگان مرحله تئوری به ایستگاه آخر خود در مرحله استانی رسید .

هامون صباغی در تشریح این خبر بیان کرد : داوری مرحله عملی  آزمون علمی و عملی با حضور  بیش از  400 هنرجوی برگزیده از هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در 26 رشته فنی و حرفه ای و 27 رشته کاردانش در 11 حوزه مختلف انجام شد. نتایج نهایی این مسابقات نیز  تا انتهای هفته جاری به مناطق تحت پوشش اطلاع داده خواهد شد .

 شایان ذکر است مرحله کشوری این مسابقات در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده ، با حضور هنرجویان برتر مرحله استانی برگزار خواهد شد .

 
  • صفورا محمدزاده
۱۵
اسفند


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکسها از خبرگزاری مهر

  • صفورا محمدزاده
۱۳
اسفند

  • صفورا محمدزاده
۱۲
اسفند
  • صفورا محمدزاده
۱۱
اسفند


آغاز به کار رسمی جشنواره مد و لباس فجر

چهارمین دوره جشنواره مد و لباس فجر امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

خبرگزاری فارس: آغاز به کار رسمی جشنواره مد و لباس فجر

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوش‌آبادی معاون امور پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمید قبادی مشاور معاونت امور هنری وزارت ارشاد و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

در این مراسم حمید قبادی با بیان اینکه چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با مشارکت بخش‌های مختلف به ویژه طراحان، هنرمندان، صنعتگران حوزه نساجی و تولیدکنندگان برپا شده است، گفت: در این جشنواره تلاش شده است آخرین دستاوردهای حوزه مد و لباس ارائه شود و محصولاتی مبتنی بر الگوهای ایرانی و اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی ادامه داد: امسال اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مد و لباس و در جشنواره رخ داده است از جمله اینکه روش برگزاری مسابقه تغییرات بسیار جدی داشته است و تلاش شد بهترین‌ها انتخاب شوند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: در بخش تولید و عرضه حدود 200 مرکز در جشنواره حضور دارند و آثاری را ارائه می‌کنند که به جرأت می‌توان گفت تمام آنها ایرانی و مبتنی بر روش‌های تولید ایرانی بوده است. قبادی با اشاره به بخش صنعت در چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر افزود: این بخش هر روز در حال پویایی و پیشرفت است و با کمک اداره کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت توانستیم گام‌های خوبی را در این مسیر برداریم. قبادی همچنین با اشاره به وجود بخش استانی در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: در بخش استانی تلاش شده است میان تمدن ایرانی و صنعت ارتباط منسجمی برقرار شود و در این بخش دستاوردهای 20 استان ارائه خواهد شد. وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی کارگروه مد و لباس استانی تصریح کرد: یکی دیگر از بخش‌های موفق این جشنواره بخش علمی و دانشگاهی است که با اطمینان می‌توان گفت بخش علمی و دانشگاهی در مسیر تجدیدنظر در روش‌های تاریخی خود راه خود را پیدا کرده‌ است. وی افزود: قرار است که یک تجدیدنظر اساسی در حوزه طراحی و دوخت رخ دهد و ما یک بازنگری اساسی با کمک شورای راهبردی دانشگاهی و علمی در این حوزه خواهیم داشت. قبادی خاطرنشان کرد: 74 دانشگاه و 38 مرکز فنی و حرفه‌ای در این نمایشگاه حضور دارند که قرار است در جهت مدسازی تلاش کند. وی ادامه داد: بخش عفاف و حجاب یکی از مهمترین بخش‌های جشنواره امسال است که در این دوره برجسته‌ترین تولیدکنندگان مشارکت کرده‌اند. دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تصریح کرد: 50 مؤسسه عفاف و حجاب در سالن‌های 8 و 9 نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران حضور دارند و یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در این دوره شاهد آن هستیم رونمایی از انجمن فرهنگی مؤسسات عفاف و حجاب است که در این جشنواره رسماً فعالیت خود را آغاز می‌کند. وی با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر گفت: قرار بود 15 کشور در این جشنواره حضور داشته باشند که حضور تمام آنها محقق نشد و هم اکنون 7 کشور در نمایشگاه حضور دارند که امکان انتقال تجارب آنها به کشور وجود دارد. وی ادامه داد: بخش نمایش یکی دیگر از بخش‌های جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر است که سالن آن دارای یک ساخت و ساز ویژه‌ای است و این اتفاق، اتفاق ارزشمند و مؤثری در حوزه نمایش مد و لباس است و بازدیدکنندگان شاهد خواهند بود که طراحان معماری به کمک طراحان لباس آمدند و سازه‌ای را بنا کردند که در آن آثار برتر طراحان لباس عرضه شود. وی ادامه داد: سالن نمایش چهارمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از صبح فردا کار خود را آغاز می‌کند. در ادامه این مراسم دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی مد و لباس گفت: کمیسیون‌هایی که در بحث مد و لباس فعالیت می‌کنند شامل کمیسیون‌های آموزش و پژوهش، مد و لباس، تولید و طراحی، صنعت و فروش است که در بخش آموزش و پژوهش دانشگاه الزهرا (س) میزبان سایر دانشگاه‌هاست. وی افزود: پیشنهاد شده است که تمام کمیسیون‌های حوزه مد و لباس ترکیب ثابتی را داشته باشند که در این ترکیب یک نماینده از انجمن طراحان نیز حضور داشته باشد. دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی مد و لباس گفت: اعتقاد ما در کمیسیون آموزش و پژوهش این است که باید برای حوزه مد و لباس برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و با تحلیل از وضعیت موجود برای رسیدن به نقطه مطلوب برنامه‌ریزی کنیم که در خصوص تحلیل وضعیت موجود کارهایی آغاز شده است و امیدوار هستیم در هفته‌های آینده و یا در انتهای جشنواره بتوانیم اطلاعات مهمتری را ارائه دهیم. وی افزود: بحث تحلیل زیرساخت‌ها بحث مهمی است چرا که زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نیروی انسانی باید در پژوهش‌ها مورد توجه قرار گیرد، همچنین زیرساخت‌های اعتقادی با رویکرد دینی و با استفاده از آیات و روایات باید مورد تأکید قرار گیرند. وی تصریح کرد: توجه به اسناد بالادستی و تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه مد و لباس از نکات مهمی است که باید در تحقیقات به آنها توجه شود تا سلیقه فرهنگی جامعه شناخته شود و در آن مسیر برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد. دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی مد و لباس گفت: این کمیسیون در نظر دارد مطالعاتی برای مدیریت اقتصادی، بازار مد و لباس سیستم‌های تولید و توزیع و برندسازی در ایران را داشته باشد و مطالعاتی در این مسیر نیز آغاز شده است که امیدواریم کمیسیون آموزش و پژوهش بتواند از آنها استفاده کند. وی همچنین به بازنگری در سرفصل‌های برنامه‌های درسی اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص یکی از نیازهای جدی در حوزه مد و لباس است و بحث سایزینگ که سایزبندی لباس‌ها متناسب با آناتومی بدن ایرانیان طراحی شود. در ادامه صدیقه پاک‌بین رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس گفت: هر ساله شاهد هستیم کشورهایی مانند ترکیه و مالزی محصولات خود را با قیمت ارزان در اختیار ما قرار می‌دهند این در حالی است که ایران دارای تمدنی بسیار قوی‌تر از آنهاست ودارای صنعت عظیمی است که خوشبختانه در سالهای گذشته با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت و معدن و همکاری دانشگاه‌ها شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بودیم. وی افزود: یکی از مشکلات عمده در بخش تولید داخلی عدم وجود نیروی متخصص و کارآمد است ، امروز مصرف‌کنندگان مد و لباس جهانی زندگی می‌کنند و انتظارات آنها به مراتب بالاتر رفته است. وی افزود: استفاده از طراحان داخلی وابستگی به مدل‌های غربی را کاهش می‌دهد و با توجه به رشد جمعیت در سالهای آینده شاهد یک جهش عظیم در این صنعت خواهیم بود و زمانی این اتفاق می‌افتد که بتوانیم در حوزه مد و لباس برندسازی انجام دهیم که البته برند به معنای تبعیت از مدل‌های خارجی نیست بلکه می‌توان با تبعیت از الگوهای فرهنگی و بومی نیز مدلسازی کرد. نصراللهی مدیر کل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولین کارخانه نساجی کشور در سال 1304 راه‌اندازی شده است گفت: 9800 واحد دارای پروانه بهره‌برداری در کشور فعالیت می‌کنند که سالانه 950 میلیون دلار صادرات دارند. وی افزود: متأسفانه در سالهای گذشته اهمیت چندانی به توسعه صنعت پوشاک صنعتی داده نشد و ما به بحث طراحی و مدلسازی بی‌توجهی کردیم این در حالی است که صنعت پوشاک بدون توجه به مدل و طراحی مانند این است که صنعت پوشاکی نداشته باشیم. نصراللهی اظهار داشت: در سالهای اخیر گام‌های خوبی برداشته شده است و با اقدامات صورت گرفته امیدوار هستیم بتوانیم خلأهای این حوزه را رفع کنیم. مدیر کل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در حال حاضر ما توان تولید 450 هزار تن لباس را داریم که 70 درصد آن توسط واحدهای صنفی انجام می‌شود و این اطمینان به تولیدکنندگان داده می‌شود که در مرحله سیاست‌گذاری و در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و حمایتی واحدهای صنفی و صنعتی برابر هستند و می‌توانند از این حمایت‌ها استفاده کنند. -

  • صفورا محمدزاده
۰۶
اسفند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وروابط عمومی معاونت آموزش متوسطه به نقل از استان زنجان،دکترسید محسن حسینی مقدم به برگزاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی کشور در زنجان اشاره کرد وگفت:این فرهنگ که «تحصیلات فقط در دانشگاه خلاصه می شود»باید تغییر یابد و رسانه های گروهی و خانواده ها با نگاهی واقع بینانه به مسائل فنی وحرفه ای، آموزش وپرورش را در توسعه هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش یاری رسانند تا ضمن هدایت دانش آموزان به رشته های فنی و مهارتی و ایجاد زمینه های اشتغال برای جوانان، توسعه برنامه بیست ساله کشور وهمچنین سند تحول بنیادین تحقق یابد.






مدیر کل دفتر آموزش فنی وحرفه ای وزارت آموزش وپرورش؛برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی، معرفی ظرفیت های هنری هنرستان های کشور است

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وروابط عمومی معاونت آموزش متوسطه به نقل از استان زنجان،دکترسید محسن حسینی مقدم به برگزاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی کشور در زنجان اشاره کرد وگفت:این فرهنگ که «تحصیلات فقط در دانشگاه خلاصه می شود»باید تغییر یابد و رسانه های گروهی و خانواده ها با نگاهی واقع بینانه به مسائل فنی وحرفه ای، آموزش وپرورش را در توسعه هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش یاری رسانند تا ضمن هدایت دانش آموزان به رشته های فنی و مهارتی و ایجاد زمینه های اشتغال برای جوانان، توسعه برنامه بیست ساله کشور وهمچنین سند تحول بنیادین تحقق یابد.

مدیر کل دفتر آموزش فنی وحرفه ای وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت:این جشنواره با هدف معرفی رشته های هنری موجود در هنرستان ها دانش آموزان واولیای آنان ، استعدادیابی و پرورش خلاقیت هنرجویان وهنرآموزان، به روزسازی آموزش های ارائه شده وایجاد فضای رقابتی سالم در بین شرکت کنندگان برگزار می گردد که در این راستا هنرجویان وهنرآموزان در 6رشته گرافیک، نقشه کشی معماری ، طراحی ودوخت، صنایع دستی، نقاشی و پویا نمایی(انیمیشن)در قالب موضوعات دینی، فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی و موضوعات روز جامعه مانند بحران آب، محیط زیست ومنابع طبیعی به رقابت می پردازند.

وی گفت:جشنواره هنرهای تجسمی کشور با هدف معرفی ظرفیت های هنری واستعدادها وتوانمندی های هنرجویان وهنر آموزان هنرستان های سراسرکشور در مرداد ماه سال آینده،به میزبانی استان زنجان برگزار می شود.

مدیر کل دفتر آموزش فنی وحرفه ای وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت:هنرستان های فنی وحرفه ای وکاردانش در آموزش وپرورش به عنوان متولیان رسمی آموزش های فنی وحرفه ای در کشور هستند که هدف مهم، آنها آشنا کردن دانش آموزان با یک مهارت یا حرفه و پرورش استعداد های مهارتی آنان است که این امر در زمینه ایجاد اشتغال و رفع معضل بی کاری در کشور نیز نقش به سزایی دارد.

وی با انتقاد از گرایش افراطی دانش آموزان واولیای آنان به رشته های نظری ابراز داشت:ما نباید تمام استعداد های دانش آموزان را دردروسی مانند ریاضی، فیزیک وشیمی خلاصه کنیم ، بلکه برای رسیدن به توسعه پایدار وجلوگیری از انباشت بی کاران فارغ التحصیل دانشگاهی که مشکلات عدیده ای را برای کشور به وجود می آورند، باید به آموزش های هنرستانی بها دهیم ومتناسب با نیاز بازار کار، زمینه های لازم برای توسعه وتجهیز هنرستان ها و آموزش نیروی انسانی ماهر وفنی را در این مراکز فراهم نماییم.

 


منبع خبر :   پایگاه اطلاع رسانی وروابط عمومی معاونت آموزش متوسطه





  • صفورا محمدزاده
کد ذکر ایام هفته

كد ماوس


  • مجله تفریحی

  • جاوا اسكریپت