دبیرخانه کشوری پوشاک وطراحی ودوخت

این سایت جهت اطلاع رسانی وتبادل با سرگروههای رشته پوشاک وطراحی ودوخت راه اندازی شده است.

  رییس فرهنگستان هنر:
  «جشنواره پیوند» سپاس زمینیان از پروردگار یکتاست
 
 

رییس فرهنگستان هنر در نشست خبری «جشنواره پیوند»، برگزاری این جشنواره را به جا آوردن سپاس زمینیان از پروردگارشان دانست.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، نشست خبری «جشنواره پیوند» با حضور استاد محمد‌علی معلم‌دامغانی رییس فرهنگستان هنر، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکرم پوراکی سرپرست موسسه فرهنگی- هنری صبا و اصحاب رسانه صبح روز دوشنبه 30 آذر ماه در سالن همایش‌های این فرهنگستان برگزار شد.

محمد علی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر به تعاریف بنیادی و نسبت جشنواره پیوند با پوشاک اقوام ایرانی پرداخت و اظهار داشت: جشن در لغت فارسی نوعی ستایش است و کلمه جشن یکی به معنای شادی است و دیگر که به زبان ایران باستان «یسنه» و در زبان پهلوی «یشن» و «جشن» به معنای ستایش و سپاسِ ایزد و خدای آسمان و زمین را بجا آوردن است.

وی در همین زمینه ادامه داد: در این جشنواره، پیوند و پوشاک را در کنار هم قرار دادیم تا خدا را ستایش کنیم؛ همانطور که رسول گرامی‌(ص) و دیگر پیامبران در طول تاریخ و به امر پرودگار بر پیوند و ازدواج سفارش کرده و تاکید داشتند. این پیوند نخستین بار با ازدواج آدم و حوا آغاز شد و همچنان ادامه دارد. دیگر آنکه در قرآن کریم مردان را لباسی برای زنان و زنان را لباس مردان می‌شمرد و همانطور که لباس ما را از گزند سرما و گرما حفظ می‌کند، زنان و مردان را لباسی برای حفظ آنان از گزند مصیبت‌ها می‌داند.

استاد معلم به دنیای کنونی و ادامه بقا اشاره داشت و افزود: سنت ادامه حیات بشریت با ازدواج حفظ می‌شود امروز در دولت‌های بزرگ مصیبتی رخ داده که ازدواج‌ها و پیوند زناشویی کم شده که مسایل جدی را برای همه رقم زده است که اگر این اتفاق بیافتد، نسل بشر را به نابودی می‌کشاند.

وی احیاء سنت‌های ازدواج، آیین‌های پیوند و پوشاک را از ضرورت‌های بزرگ و مسایل مهم روز شمرد و افزود: ما نباید اصل زندگی را فراموش کنیم و اگر زنان شیرازی و آذربایجانی و اقصا نقاط ایران به بنیاد لباس و آیین‌های مربوط به آن توجه داشته باشند و از آن‌ها بهره ببرند، می‌توانند الگوی زیبایی برای مشرق زمینی‌ها باشند.

رییس فرهنگستان هنر جشنواره پیوند و ازدواج را به همراه بازنگری و احیاء سنت‌های پوشاک اقوام ایرانی به لحاظ تئوری به یکدیگر بسیار نزدیک دانست و تصریح کرد: پژوهش درباره این دو موضوع آنقدر به لحاظ تئوری به یکدیگر نزدیک است که نمی‌شود، این دو را از یکدیگر جدا دانست و امیدواریم که در زمینه ازدواج و پیوند عشق با عشق و نیز در مورد پوشاک اقوام بتوانیم به پیشرفت‌های لازم دست یابیم.

حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از دیگر سخنرانان این نشست، پوشاک را به عنوان پل ارتباطی فرهنگ‌ها دانست و در این خصوص عنوان کرد: نقش و کارکردهای لباس آنقدر در فرهنگ و تمدن بشریت اهمیت دارد که از گذشته تاکنون به عنوان پل ارتباطی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به شمار می‌رفته و تهاجم فرهنگی همیشه با این مقوله بروز و ظهور پیدا کرده است.

دبیر کارگروه مد و لباس به شمار استان‌های کشور که در جریان پوشاک اقوام در حال همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اشاره و افزود: تعدادی از استان‌های کشور در مقوله لباس و پوشاک خاص اقوام آن استان شرکت دارند که این تعداد در حال افزایش است به طوری که در چشم‌انداز آتی، می‌توانیم نقشه‌ای از تاثیر و استفاده لباس در سنت‌های مختلف زندگی و جغرافیای ایران را ترسیم کنیم.

وی از مشارکت کارگروه مُد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر نهادهای مرتبط برای رسیدن به اهداف هدفمند و توسعه پایدار سخن گفت و تصریح کرد: این کارگروه برای پیشبرد برنامه‌های هدفمند و توسعه پایدار با بسیاری از نهادها و سازمان‌هایی که دغدغه مشترکی ددر این زمینه دارند، همکاری داریم تا بتوانیم به سمتی حرکت نماییم تا به قالب‌‌های کاربردی برسیم و در جهت احیاء پوشاک اقوام ایرانی موثر عمل نماییم. 

اکرم پوراکی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر به تشریح برنامه‌های این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: «جشنواره پیوند» به همراه نمایشگاه «پوشاک اقوام ایرانی» با همکاری فرهنگستان هنر، سازمان فنی حرفه‌ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه 6 دیماه به مناسبت هفته وحدت در مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار می‌شود.

وی در همین زمینه افزود: این جشنواره برمحور بازنگری و بازیابی سنت‌ها و میراث پوشاک اقوام ایرانی با رویکرد ازدواج و پیوند برگزار می‌شود و سه کارکرد عمده دارد.

پوراکی کارکردهای اصلی این جشنواره را برشمرد و ادامه داد: نگاهی تخصصی به ارزش و قابلیت‌های پوشاک اقوام ایرانی؛ بررسی راه‌ها و شیوه‌های احیاء، اشاعه و ارائه این همه زیبایی، تنوع و قابلیت‌ به بازارهای داخلی و منطقه‌ای و حتی جهانی و محوریت ازدواج و آیین‌های مرتبط با پیوند و ازدواج و نقش جایگاه پوشاک اقوام در این عرصه که می‌تواند معرف بخش دیگری از ظرفیت‌ها، جاذبه‌های شادی آفرین و طبیعت‌گرایی این پوشش‌ها به خصوص پوشش‌های مربوط به عروس و آیین‌های دوستی اقوام با همه تنوع و گستردگی هستند، سه کارکرد اصلی این جشنوراره به شمار می‌روند.

وی به استان‌هایی که در این جشنواره شرکت دارند، اشاره کرد و افزود: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، فارس، قشقایی، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، بهبهان، جم، بوشهر، کرمان از جمله 18 استانی هستند که در این جشنواره شرکت دارند.

سرپرست موسسه صبا سپس به تشریح روند برگزاری این جشنواره و چگونگی آن پرداخت و ادامه داد: در این جشنواره که آیین افتتاحیه آن صبح روز یکشنبه 6 دیماه در موسسه فرهنگی- هنری آسمان وابسته به فرهنگستان هنر برگزار می‌شود، آیین سنتی ازدواج عروس و دامادی از قوم لُر از استان کهکیلویه و بویراحمد به همراه موسیقی زنده در سه بخش به اجرا در می‌آید که شامل آشنایی و صحبت کردن مادرها، مرحله گپ زنی، باشلوق برونی یا همان تعیین مهریه، مراسم حنابندان و در نهایت بردن عروس به خانه داماد برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاهی از پوشاک اقوام ایرانی در مجموعه آسمان به مدت ده روز به نمایش در می‌آید.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضرین نشست به پایان رسید.
 



 
ا

  

  • صفورا محمدزاده

نظرات  (۱)

با سلام
وسپاس از مطالب خوبتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کد ذکر ایام هفته

كد ماوس


  • مجله تفریحی

  • جاوا اسكریپت